Spotkanie z Kampanią „Tiry na Tory”

13 września 2012 na spotkaniu informacyjnym w Mielcu zaprezentowano założenia ogólnopolskiej kampanii społecznej „Tiry na Tory”, prowadzonej przez Instytut Spraw Obywatelskich INSPRO z Łodzi.

 

Tiry na ToryPrzedstawiciele INSPRO do Mielca przyjechali na zaproszenie Stowarzyszenia „Specjalna Strefa Ekologiczna”, na spotkanie zaproszeni zostali również mieleccy samorządowcy, parlamentarzyści oraz mieszkańcy miasta, zainteresowani tematem bezpieczniejszych dróg oraz lepszym wykorzystywaniem linii kolejowej nr. 25, która biegnie przez Mielec. W spotkaniu udziął wziął m.in. Wiceprezydent miasta Mielca, pan Mieczysław Wdowiarz. Mocne hasła, takie jak m.in. „Dlaczego polskie drogi są jak seks bez zabezpieczeń” promujące Kampanię „Tiry na Tory” mają zwrócić uwagę na problem, jakim jest polityka transportowa w Polsce. To właśnie Polska ma najliczniejszą flotę TIR’ów w Europie. W związku z ich liczebnością infrastruktura drogowa jest w opłakanym stanie, co rzutuje na bezpieczeństwo i komfort życia w naszym kraju. Promowanie transportu kolejowego jest jedynym sensownym rozwiązaniem problemu natężenia ruchu samochodów ciężarowych na polskich drogach i w efekcie ich faktycznego niszczenia i rozjeżdżania. Przez Mielec i okolice przejeżdża codziennie 4258 samochodów ciężarowych, według danych jakie otrzymaliśmy z Regionalnej Dyrekcji Dróg. W  Mielcu nie wykorzystuje się kolei, lub robi się to w minimalnym stopniu jako że zaledwie dwie firmy w Specjalnej Strefie Ekonomicznej korzystają obecnie z kolei. Należy dążyć do zachodnich standardów i inwestować w  kolei, a nie likwidować linie i połączenia w sieci, co niestety może grozić w niedalekiej przyszłości również linii L-25 biegnącej przez Mielec, przeciwko czemu aktywnie protestuje m.in. Senator Władysław Ortyl, również obecny na spotkaniu.

Od 2010 roku  również europoseł Tomasz Poręba inicjował ze wsparciem senatora Ortyla dwie konferencje, których uczestnikami byli samorządowcy i politycy z obszaru, których problem kolei dotyczył.  Dzięki wspólnemu działaniu udało  się  zebrać pieniądze w kwocie 1 mln złotych na opracowanie studium wykonalności dla L -25. Obecnie linia L-25 została wpisana na listę nierentownych połączeń, które mają zostać przekazane samorządom, lub przy braku zainteresowania ich utrzymywaniem do docelowej likwidacji.

Poniżej fragment z materiałów informacyjnych ze strony Kampanii „Tiry na Tory”

Dlaczego polskie drogi są jak seks bez zabezpieczeń? Bo prędzej czy później wpadniesz. A w co? – zapytasz. W którąś z setek tysięcy dziur w naszych drogach. Albo na TIR-a. Jedno z drugim zresztą się wiąże – większość tych dziur jest dziełem TIR-ów.

 

Jeden – sześć – trzy – osiem – cztery – zero. To nie szóstka w Totka, a zależność, którą udowodnili naukowcy z Uniwersytetu Cambridge: 1 TIR niszczy nawierzchnię drogi jak 163 840 samochodów osobowych. Rocznie w wypadkach z TIR-ami ginie ok. 400 osób. Dzieci mieszkające przy ruchliwych ulicach, zwłaszcza tranzytowych, są 6 razy bardziej narażone na wystąpienie nowotworów. Przerażające? A to dopiero początek długiej listy TIR-owych grzechów. Co jeszcze mają na sumieniu, możesz przeczytać w dziale Historie.

 

O przebiegu spotkania informowały lokalne media:

Radio Leliwa, Tygodnik „Korso”, czyliwiesz.pl oraz hej.mielec.pl

Galeria zdjęć ze spotkania, fot. G.R.Maziarski

 

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.